Pomoc psychologa dla uczniów młodszych klas

Praktycznie w każdej placówce oświatowej zatrudniony jest kompetentny psycholog lub pedagog, odgrywający istotną rolę na płaszczyźnie wychowawczo-rozwojowej. Analizując tę kwestię, warto bliżej przyjrzeć się psychice dziecka w wieku wczesnoszkolnym oraz jego rozwojowi intelektualnemu i emocjonalnemu. Ogólnie wiadomo, że psychologia dziecka to dziedzina bardzo rozbudowana, zawierająca w sobie szereg alternatywnych elementów, wzajemnie się dopełniających i uzupełniających. Każdy człowiek jest inny - to fakt niepodważalny. Stwierdzenie to dotyczy także dzieci, które zazwyczaj pozostają w fazie aktywnego rozwoju psychofizycznego. Oczywisty jest fakt, iż prawidłowy rozwój dziecka wynika przede wszystkim z odpowiednich warunków zewnętrznych, do których zaliczyć należy rodzinę, jak również środowisko szkolne. Wiele dzieci w wieku wczesnoszkolnym wymaga odpowiedniego podejścia oraz alternatywnych działań, wpływających w istotny sposób na rozwój i zachowanie malucha. W tym momencie warto podkreślić, że psychologia dziecka bezpośrednio łączy się z innymi dziedzinami wchodzącymi w skład tej - jakże rozbudowanej - nauki, ze szczególnym uwzględnieniem psychologii rozwojowej, rodziny oraz społecznej. Pozornie wydawać się może, że każda gałąź nauki dotyczy innej płaszczyzny, jednakże rzeczywistość dowodzi, że poszczególne elementy wzajemnie się dopełniają i uzupełniają. Zasadniczo każdy szkolny psycholog bądź pedagog powinien doskonale orientować się w kwestiach związanych z psychologią dziecka w wieku wczesnoszkolnym i szkolnym, nie mniej jednak należy pamiętać, że każde dziecko ma indywidualny charakter, a tym samym inaczej postrzega świat i ludzi. Oczywiście wiele cech tudzież postaw można skorygować, jednakże działania te wymagają odpowiedniej pracy, nierzadko trwającej wiele miesięcy, a nawet lat. W praktyce oznacza to, że psychologia dziecka w wieku wczesnoszkolnym to element bardzo elastyczny i wymagający wykorzystania wielu alternatywnych narzędzi w celu poprawnej weryfikacji postawy, charakteru i osobowości konkretnego dziecka. Kwestia ta jest w pełni respektowana przez szkolnych pedagogów, którzy aktywnie starają się pracować z młodszymi dziećmi, zarówno w grupie, jak i indywidualnie.


| |